torsdag 7 mars 2013

Språklekar

Med rim och ramsor
- ökas ordförrådet
- övas uttal
- tränas rytmkänslan (Pelle plutt)
- tränas samarbete
- tränas olika ljud; lika -olika
- kan man öva kort och lång vokal
- tränas finmotoriken - med fingerramsor
- förberedes  man för framtida läs- och skrivinlärning
- får man kännedom om att en del ord inte betyder något

Med högläsning
- stimulerar man fantasin
- utökas ordförrådet
- övas föreställningsförmågan upp
- ges närhet och trygghet
- ges samtalsämnen
- ges nya kunskaper
- kan man få hjälp att bearbeta problem och upplevelser
- får man del av vårt kulturarv

Med sång, sånglekar och rörelsesånger
- tränas grovmotoriken
- tränas koordinationsförmågan (Huvud axlar knä och tå)
- tränas kopplingen mellan kropp och tanke (En kulen natt el. Nyss så träffa jag en krokodil)
- stärks kamratkänslan 
- övas hänsyn
- övas balansen
- tränas takt och rytm
- och symmetriska lekar stimuleras utvecklingen mellan de olika hjärnhalvorna( Jag klappar mig på magen)
- övas språkljud och språkmedvetenhet (Sjung Bä, bä vita lamm med andra vokaler - Bi, bi viti limm eller Ba, Ba vata lamm)
- tränas ordförståelse (Kinamännen)
- tränas kroppsuppfattningen

Med bokstavslekar kan man träna att
- leta efter "sina" bokstäver
- ljuda bokstaven
- ljuda ord
- benämna den med sitt namn
- leta lika bokstäver
- "skriva" ord
- spela memory
- mm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar